Információk, érdekességek, tanácsok és felhívások képzőknek és képzésben résztvevőknek

Az FSZB is felhívja rá a figyelmet: a minőség fontos!

2015/09/30. - írta: TudásMinta

A nive.hu-n megjelent a Felnőttképzési Szakértői Bizottság levele a képzési programokat minősítő programszakértők részére. "Az elmúlt időszakban egyre többször tapasztaljuk azt a nemkívánatos tendenciát, hogy az engedélyezési eljárások során benyújtott, szakértők által előminősített képzési programok szakmai kidolgozottságának színvonala csökken." - olvasható a felhívásban.

Egyetértünk. Ez a felhívás azonban nem csak az előminősítést végző szakértőknek szól.

A képzési program elkészítésének funkciója nem csupán az engedély megszerzése, hanem az érdeklődők tájékoztatása, a képzés menetének megtervezése és átgondolása is.

Egy jó képzési program hasonlóan hasznos a képzés iránt érdeklődőknek és a képzést szervezőknek is.

Egy jó képzési program elkészítése képzés - és tananyagfejlesztés is. 

Munkánk során minden esetben igyekszünk olyan, a megrendelőnk igényeihez igazított képzési programot elkészíteni, ami nem csupán a jogszabályok formai és tartalmi előírásainak felel meg, hanem jól érthető, alkalmazható és a képzés során is hasznosítható lesz. Ennek eredményeképpen képzési programjainkat több előminősítést végző szakértő is méltatta már, többek között Eperjesi Éva Zsuzsanna is:

A TudásMinta Felnőttképzési Bt-vel 2014. június hóban kerültem közvetett kapcsolatba, amikor az általuk elkészített képzési programok előzetes szakértői minősítésére kértek fel.

A TudásMinta Felnőttképzési Bt. által készített képzési programok felépítése és tartalma teljes mértékben megfelelt a jogszabályi előírásoknak. Először minősítettem olyan képzési programokat, amelyek teljes részletezettséggel tartalmazták a modulzáró vizsgák leírását, szervezését és dokumentálását is, amelyek rendszerint kimaradnak a képzési programokból.

A képzési programokat a tartalmi megfelelőség mellett formai szempontból is az igényesség jellemezte.

A közös munka tapasztalati alapján megállapítottam, hogy lehet olyan színvonalas képzési programot összeállítani, amelyek nemcsak a jogszabályi kötelezettség miatt az „irattárnak” készülnek, hanem valóban hasznos információt nyújtanak a képzésben résztvevők számára.

 

Ha szeretné képzési programját már az előminősítésre is megfelelő minőségben elküldeni, tekintse át szolgáltatásainkat, és keressen fel minket! 

A címben megjelölt felhívás egészében:

Tisztelt Szakértő Kollégák!


Az elmúlt időszakban egyre többször tapasztaljuk azt a nemkívánatos tendenciát, hogy az engedélyezési eljárások során benyújtott, szakértők által előminősített képzési programok szakmai kidolgozottságának színvonala csökken.

Számos esetben előfordul, hogy bizonyos követelményekhez csak jogszabályi hivatkozásokat írnak be a program készítői (pl. Személyi feltételek: a 393/2013. (XI. 12.) Korm. rendelet 5. §. alapján, Tárgyi feltételek: a 393/2013. (XI. 12.) Korm. rendelet 1. sz. melléklete szerint).

Ugyancsak túlzottan általános, és sok esetben, a képzés tartalmát figyelembe véve egyáltalán nem életszerű a célcsoport megjelölése (pl: minden felnőtt).

A képzési program tananyagegységeinek tartalmi kidolgozottsága is nagyon eltérő, előfordul, hogy 40 órás tananyagegység tartalma 1-2 tőmondatban kerül kifejtésre, ami alapján nem ítélhető meg, hogy valójában mit fog nyújtani a képzés.

Szintén sokszor előfordul, hogy nem OKJ-s képzések esetén a képzésben résztvevő teljesítményét értékelő rendszer leírását néhány szóban teszik meg. A felnőttképzésről szóló 2013. évi LXXVII. trv. 17. § b) pontja alapján a felnőttképzést folytató intézmény köteles a képzési programhoz való hozzáférést az ügyfelek részére biztosítani.

Az FSZB álláspontja szerint a törvény ezen szakasza fogyasztóvédelmi szempontokat is érvényesít, az is célja, hogy a képzésben résztvevők, mint fogyasztók, meg tudják ítélni, hogy az adott képző intézménynél, az adott képzési program alapján kívánnak-e tanulni.

A jogszabályi hivatkozásokból a résztvevő nem kap információkat arra vonatkozóan, hogy a képző valójában milyen végzettségű oktatót fog alkalmazni, milyen tárgyi feltételeket biztosít, az sajátja-e, vagy csak bérli, így kevésbé képes megítélni a képzés várható szakmai színvonalát, a képző intézmény gazdasági stabilitását.

Az 1-2 mondatos tartalmi meghatározások nem nyújtanak elegendő információt egy hosszabb tananyagegységről, ugyancsak nem elégséges néhány szóban meghatározni a résztvevők teljesítményének értékelését.

Az oktatói végzettség esetében – azok sokszínűsége miatt – elfogadhatónak tartjuk például a „gépipar/villamosipar stb. területén szerzett felsőfokú iskolai végzettség és szakképzettség” megfogalmazást, ha a képzési program speciális volta nem indokolja ennél konkrétabb szakmai végzettség (vagy tapasztalat) megfogalmazását.

Kérjük a Tisztelt Szakértő Kollégákat, hogy a jövőben a képzési programok szakértői minősítése során fokozott figyelmet fordítsanak a fenti követelmények érvényesülésére, a képzési programban az adott intézmény és képzési program sajátosságainak megfelelően legyenek meghatározva a képzés feltételei, követelményei, és nyújtsanak elegendő információt a képzés tartalmáról.

 

Üdvözlettel:
Felnőttképzési Szakértői Bizottság

(https://www.nive.hu/index.php?option=com_content&view=article&id=607, 2015.09.30.)

komment

A bejegyzés trackback címe:

https://kepzesitanacsadas.blog.hu/api/trackback/id/tr387871842

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása