Információk, érdekességek, tanácsok és felhívások képzőknek és képzésben résztvevőknek

2016-ban a 40 az új 60?

2016/01/11. - írta: TudásMinta

Nem, nem az öregedés az új témánk, hiszen nem brit tudósok legújabb kutatási eredményeiről van szó, hanem a december 30-án megjelent 42/2015. NGM rendeletről. Pontosabban annak egyik pontjáról.

A nemzetgazdasági miniszter egyes felnőttképzési tárgyú rendeleteket módosított még az óévben, amelyeknek január 1-jétől már érezhetjük is hatásait. Bárki elolvashatja az összes módosítást itt, vagy kérhet tájékoztatást tőlünk róla itt, mi azonban most a kedvenceinket kiemeljük Kedves Olvasóinknak.

Szakmai programkövetelmények. Többet is írtunk már, és írunk most is, a nyilvántartásban jelenleg 5 SZPK elkészítésében vettünk részt. Ha megnézzük az SZPK-kat szabályozó rendeletet, a kék kis kezek mutatják, hogy a jogalkotó számos változást eszközölt a jogszabályon. Nincs ok aggodalomra, az SZPK írásának alapvető szabályai nem változtak, a középpontban továbbra is a tanulási eredmények, a tanulási eredményeken alapuló szemlélet áll – erről a témáról később részletesebben is írunk majd. Összességében tisztázó, egyszerűsítő változások kerültek be a rendeletbe, de néhány újdonságot is találunk: ezek egy része az SZPK-k értékelésének objektivitását segíti, egy másik részük pedig  a szubjektivitást támogatja. Nézzük a főbb változásokat! (A változásokat pirossal jelöltük.)

A 2. § (1) dc)  pontja január 1-jétől:

….úgy került meghatározásra, hogy az óraszámok egymástól eltérőek, valamint a maximális óraszám nem haladja meg a minimális óraszám kétszeresét.

 Emlékszünk még arra, hogy hogyan magyaráztuk az SZPK fogalmát még 2013-ban? Valahogy így: az SZPK egy olyan dokumentum, amely az egyéb szakmai képzések ’SZVK’-ja – vagy több és jobb is lehet annál, ha korrekt és átgondolt a megírása –, egy keret, amelyek között mozogva a képző elkészítheti a saját képzési programját. Ez a változtatás biztosítja, hogy az SZPK-k valóban keretek legyenek, amelyeken belül a  képzőknek van lehetősége mozogni.

Az R3. 2. § (1) e) eb) alpontja: 

a legjellemzőbb tevékenység vagy munkaterület ellátásához szükséges szakmai kompetenciákat leíró szakmai ismereteket, készségeket és személyes kompetenciákat, társas kompetenciákat és módszerkompetenciákat tanulási eredmény alapú megközelítésben a javaslat tartalmazza…

Hurrá! Most már jogszabály is elvárja a tanulási eredmény alapú gondolkodást.

Az R3. 2. § (1) bekezdése a következő i) és j) ponttal egészül ki:

i) bemutatásra és indokolásra kerül, hogy a tervezett képzésre mely társadalmi-gazdasági területeken van szükség és

j) modulrendszerű felépítés esetén a  modul megnevezése megfelel a  tisztességes tájékoztatás követelményeinek, nem megtévesztő és utal a modulban foglalt szakmai követelmények tartalmára.

Az R3. 2. § (2) bekezdés a) pontjának alpontjai a felére csökkentek. Kevesebb, egyszerűbb, jobb, köszönjük!

Az R3. 2. § (5) b) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(A bizottság döntése alapján nem kerül nyilvántartásba az a javaslat,)

b) amelynek megnevezése, illetve az  abban szereplő szakmai végzettség megnevezése megegyezik, vagy megtévesztésig hasonló

ba) a nyilvántartásban szereplő szakmai programkövetelmény,

bb) az OKJ szerinti szakképesítés vagy

bc) az Fktv. szerinti hatósági jellegű képzés

És el is érkeztünk a bejegyzés címét adó változáshoz: 2016-ban a 40 az új 60?

Az R3. 2. § (5) bekezdés c)–e) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(A bizottság döntése alapján nem kerül nyilvántartásba az a javaslat,)

c) amely, vagy amelynek valamely modulja megtalálható az  állam által elismert szakképesítések szakmai követelménymoduljairól szóló kormányrendeletben (a továbbiakban: követelménymodul rendelet)

d)  amelyben megtalálható az  OKJ-ban szereplő valamely szakképesítés szakmai kompetenciáinak több mint negyven százaléka, rész-szakképesítés esetén több mint hatvan százaléka, kivéve, ha a javaslatban szereplő szakmai kompetencia az  OKJ-ban szereplő szakképesítés szakmai kompetenciájának magasabb szintű elsajátítására vagy speciális szakmai ismeretek és szakmai készségek kialakítására irányul, vagy

e) amelyben megtalálható a  nemzeti felsőoktatásról szóló törvény szerinti felsőoktatási szakképzés képzési és kimeneti követelményeiben szereplő szakmai kompetenciák több mint negyven százaléka,”

A d) és e) pontokban megfogalmazottak igen jelentős változásokat tartalmaznak a korábbiakhoz képest – azt egyenlőre hagyjuk figyelmen kívül, hogy a c) pontban sikeresen bevezettek egy olyan kifejezést, amelyet aztán többet nem használnak a rendeletben - .

 Az eddig 60 %-os egyezés (legtöbb esetben) 40 %-osra változott. Azt továbbra sem határozza meg a rendelet, hogy mi alapján mérik vagy számolják a százalékokat ebben az esetben, így maradt az értékelők szubjektív megítélése – továbbra is. A változás azonban jelentős, figyeljünk tehát oda! Legegyszerűbben úgy kerülhetjük el a fejfájást és az SZPK javaslatunk elutasítását, ha nem írunk az OKJ-ban szereplő képesítéshez hasonló SZPK-t. Csak engedjük el.

Az R3. 2. § (5) bekezdése a következő f)–h) ponttal egészül ki: (A bizottság döntése alapján nem kerül nyilvántartásba az a javaslat,)

f) amelyben megtalálható a  kamara és a  Magyar Agrár-, Élelmiszergazdasági és Vidékfejlesztési Kamara mesterképzéseinek kompetencia moduljaiban szereplő szakmai kompetenciák több mint negyven százaléka,

g) amelyben megszerezhető szakmai végzettség tartalma jogszabályban meghatározásra került,

h) amely alapján megszerezhető szakmai végzettség nincs összhangban a  szakmai követelmények leírásával, a bemeneti feltételekkel, a legjellemzőbb tevékenység, munkaterület leírásával.

A h) pontban jelölteket eddig is törekedtünk összhangba hozni, bár sajnos továbbra is meglehetősen szubjektív ez a terület.

Az R3. 3. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

(3) A bizottság a szakmai programkövetelményt a nyilvántartásból törli, ha a szakmai programkövetelmény szakmai kompetenciái beépítésre kerültek

a) az OKJ-ban szereplő valamely szakképesítés szakmai kompetenciái közé,

b) a  nemzeti felsőoktatásról szóló törvény szerinti felsőoktatási szakképzés valamely képzési és kimeneti követelményébe vagy

c) az  Fktv. szerinti hatósági jellegű képzés jogszabályban meghatározott valamely kompetencia moduljába vagy kompetenciái közé.

A módosításnak hála kiderült, hogy mit vizsgál felül a bizottság, illetve szankciót is rendeltek hozzá:

Az R3. 5. §-a a következő (1a) és (1b) bekezdéssel egészül ki:

(1a) A  bizottság a  szakmai programkövetelmény nyilvántartásba vételének napjától számított minden ötödik évben megvizsgálja, hogy megvalósult-e képzés a nyilvántartásban szereplő szakmai programkövetelmény alapján készült képzési programok szerint. A kamara a bizottság vizsgálatának lefolytatása érdekében – a személyes adatok kivételével – adatot igényel a Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Hivataltól (a továbbiakban: NSZFH).

(1b) Ha az  (1a)  bekezdés szerinti vizsgálat során a  bizottság megállapítja, hogy a  nyilvántartásban szereplő szakmai programkövetelmény alapján készült képzési programok szerint képzés nem valósult meg, a  szakmai programkövetelményt – a vizsgálatot követő tíz napon belül – a nyilvántartásból törli.

Tehát csak azok az SZPK-k maradhatnak,  amelyek a gyakorlatban is megvalósultak.

Ezek a mi kedvenc változásaink. Önnek is vannak kedvencei? Vagy esetleg olyan, amely értelmezésében nem biztos? Ossza meg velünk kommentben vagy e-mailben, még ma!

Fontos! A blogban leírt változások a jogszabály-módosításoknak csak egy részét ölelik fel. A teljes körű tájékoztatásért keresse fel a TudásMinta csapatát, kérjen egyéni tanácsadást személyesen vagy skype-on. Az elérhetőségeinkért keresse fel honlapunkat vagy Facebook oldalunkat!

komment

A bejegyzés trackback címe:

https://kepzesitanacsadas.blog.hu/api/trackback/id/tr268261420

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása